Με δύο έργα της, από τους μάρτυρες της πίστεως του Ποντιακού Ελληνισμού, συμμετέχει η ζωγράφος – αγιογράφος Σοφία Αμπερίδου, στην έκθεση «Νεομάρτυρες. Πορεία προς την Ελευθερία», που πραγματοποιείται στην Αγιορειτική Εστία από τις 22 Ιουνίου έως τις 25 Σεπτεμβρίου 2021, και παρουσιάζονται εικαστικά έργα 26 καλλιτεχνών.

Η Σοφία Αμπερίδου, συμμετέχει με το έργο, Η ΑΓΙΑ ΚΑΣΣΑΝΔΡΑ, Νεομάρτυς εκ Τραπεζούντος, Διαστάσεις: 70χ50 εκ., Υλικό: Ακρυλικά και σκόνες σε καμβά, Δημιουργία: 2021. ΑΦΑΝΕΙΣ ΜΑΡΤΥΡΕΣ ΤΗΣ ΠΙΣΤΕΩΣ ΕΝ ΠΟΝΤΩ, Διαστάσεις: 70χ50 εκ., Υλικό: Ακρυλικά και σκόνες σε καμβά, Δημιουργία: 2021.

EFXINOS.PONTOS.AMPERIDOY.SOFIA.IOYNIOS.IOYLIOS.2021.PON 0507 011 CMYK

Το ρεπορτάζ για τη συμμετοχή της Σοφίας Αμπερίδου στην έκθεση δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα ΕύΞΕΙΝΟΣ ΠΟΝΤΟΣ, στο τεύχος Ιουνίου - Ιουλίου 2021, τεύχος 287 - 288, σελίδα 11

Η Αγιορίτικη Εστία, βρίσκεται στην οδό Εγνατία 109, στο κέντρο της Θεσσαλονίκης και οι ώρες λειτουργίας της έκθεσης είναι: Δευτέρα και Τετάρτη: 09:00 - 16:00. Τρίτη, Πέμπτη και Παρασκευή: 09:00 - 20:00. Σάββατο: 09:00 - 14:00. Τα εγκαίνια πραγματοποιήθηκαν το βράδυ της Τρίτης 22 Ιουνίου 2021, παρουσία πολιτικών και δημοτικών αρχών και πλήθους φιλοτέχνων.

Η εφημερίδα ΕύΞΕΙΝΟΣ ΠΟΝΤΟΣ, ζήτησε την Σοφία Αμπερίδου να μας αναφέρει για ποιους λόγους συμμετείχε στην έκθεση και μας απάντησε:

AMPERIDOU.SOFIA.AGIORITIKH.ESTIA.6.2021.IMG 1867 3

Τα δύο έργα της Σοφίας Αμπερίδου, με τα οποία συμμετέχει στην Έκθεση

Στις αρχές του έτους αποδέχθηκα με χαρά την επίσημη Επιστολή – Πρόσκληση συμμετοχής, σε έκθεση ζωγραφικής για τους Νεομάρτυρες που επρόκειτο να διοργανώσει η Αγιορειτική Εστία. Στην έκθεση λαμβάνουν μέρος 26 καλλιτέχνες από διάφορα μέρη της Ελλάδας, που κλήθηκαν να δημιουργήσουν αποκλειστικά για την έκθεση αυτή, στην οποία παρουσιάζονται βίοι των νεομαρτύρων μέσα από μοναδικές εικαστικές δημιουργίες και διαφορετικές τεχνοτροπίες.

Το πλαίσιο του εορτασμού του επετειακού έτους για τη συμπλήρωση των 200 χρόνων από την Επανάσταση του 1821 προσφέρει πολλαπλές εμπνεύσεις, για μένα όμως ήταν μονόδρομος ότι τα θέματα μου θα αφορούν και πάλι τον Ποντιακό Ελληνισμό! Τα έργα αυτά έτσι κι αλλιώς θα αποτελέσουν μέρος της ενότητας έργων μου που αφορά στο θέμα Πόντος και Χριστιανισμός.

AMPERIDOU.SOFIA.AGIORITIKH.ESTIA.6.2021.IMG 1867 2

Η ζωγράφος Σοφία Αμπερίδου και ο δημοσιογράφος Φόρης Πεταλίδης μπροστά στα έργα της

Αρχικά δημιούργησα το έργο της Νεομάρτυρος εκ Τραπεζούντος, Αγία Κασσάνδρα. Είχε προηγηθεί η δημιουργία έργου μου για τον Αλέξανδρο Υψηλάντη και καθώς ερευνούσα τη βιογραφία του, ανακάλυψα πως αποτελεί (μαζί και ο αδερφός του Δημήτριος φυσικά) ένα κλαδί από το γενεαλογικό δέντρο της Αγία Κασσάνδρας, είναι δηλαδή η προ-προγιαγιά του. Έτσι μελετώντας το συναξάρι της Αγίας έμαθα για τη γενναιότητα και το θάρρος της ψυχής της, που παρόλες τις απειλές και τα βασανιστήρια δεν αλλαξοπίστησε κι έμελλε να γίνει ένας ακόμη φάρος της οικογένειας των Υψηλάντηδων.

Για την ακρίβεια η Αγία Κασσάνδρα γεννήθηκε το 1644, έζησε και μαρτύρησε στην Τραπεζούντα. Καταγόταν από την πλούσια και ισχυρή οικογένεια Μουρούζη και σε ηλικία 16 ετών παντρεύτηκε τον Ιωάννη Υψηλάντη, γόνο της γνωστής και επίσης αρχοντικής οικογένειας τον Υψηλάντηδων. Μετά το γάμο της, καθώς μία μέρα ο Ιωάννης Υψηλάντης περνούσε από το λιμάνι της πόλης, διαπληκτίστηκε με Οθωμανούς στρατιώτες που προσπαθούσαν να αποσπάσουν από κάποιον γερό χριστιανό τις δυο εξάχρονες εγγονούλες του. Παρά την αντίσταση του ηλικιωμένου οι Οθωμανοί ήταν πολλοί και θα επικρατούσαν. Πάνω στην πάλη ο Ιωάννης σκότωσε δύο στρατιώτες και βοήθησε τον γέρο να επιβιβαστεί στο καράβι και να φύγει με τις εγγονούλες του για την Κωνσταντινούπολη. Ο ίδιος επέστρεψε στο αρχοντικό του όπου παρά τις φροντίδες της συζύγου του Κασσάνδρας, υπέκυψε στα σοβαρά τραύματά του. Η Κασσάνδρα όχι μόνο χήρεψε με τρία αγοράκια αλλά ήρθε αντιμέτωπη και με τον Ιερό νόμο του Ισλάμ, σύμφωνα με τον οποίο, αν ένας χριστιανός καταδικαζόταν σε θάνατο και δεν συλλαμβανόταν, τότε στη θέση του έπρεπε να τιμωρηθεί η σύζυγός του. Προκειμένου να μη θανατωθεί για το θάνατο των στρατιωτών, αρχικά η Κασσάνδρα κρύβεται μαζί με τα παιδιά της σε συγγενικά σπίτια. Οι επίμονοι Οθωμανοί διώκτες της την αναζητούν με μανία και δεν διστάζουν να απειλήσουν ότι, πέρα από το Αρχοντικό της και ολόκληρο το χωριό Υψηλό, θα κάψουν κι άλλα ποντιακά χωριά, αν δεν παραδοθεί η αρχόντισσα, όπως και έγινε. Η Κασσάνδρα εμφανίστηκε στον πασά της Τραπεζούντας, όπου της ζητήθηκε να γίνει μουσουλμάνα για να γλιτώσει το θάνατο. Η άρνηση της είχε ως συνέπεια φρικτά βασανιστήρια, ώσπου να έρθει ο μαρτυρικός της θάνατος υπέρ θρησκείας και πατρίδας την 1η Αυγούστου 1677.

Στη συνέχεια αναζητώντας το δεύτερο θέμα μου για την έκθεση κατέληξα να αφιερώσω τελικά ένα έργο μου στους Αφανείς Μάρτυρες της Πίστεως εν Πόντω. Η οικογενειακή μου Ιστορία έχει έναν ήρωα ιερέα και πάντα γύρευα μια καλή αφορμή να τιμήσω τη μνήμη του. Πρόκειται για τον πατέρα του παππού μου ο οποίος ήταν ιερέας στο Καγιαλάν της Κερασούντας του Πόντου. Το όνομα του Ιωάννης Αμπερίδης Παπαϊωάννου, ο οποίος θανατώθηκε αφού ξυλοκοπήθηκε άγρια από τους τσέτες. Σαν τον δικό μου προπάππο, για την χριστιανική τους πίστη, θανατώθηκαν χιλιάδες Ελληνορθόδοξοι μοναχοί, κληρικοί και απλός λαός. Άλλοι ξυλοκοπήθηκαν μέχρι θανάτου, άλλοι απαγχονίστηκαν κι άλλοι σταυρώθηκαν, ενώ εκατοντάδες ναοί και προσκυνήματα καταστράφηκαν και σε πολλές περιπτώσεις τα γυναικόπαιδα καίγονταν μέσα στις εκκλησίες. Το τραύμα αυτό, των δικών μου προγόνων, για το θάνατο του παππού ιερέα, αλλά και άλλων συγγενών μου που χάθηκαν στα τραγικά γεγονότα της γενοκτονίας δεν ξεχνιέται και για μένα αποτελεί έμπνευση και κινητήρια δύναμη για καλλιτεχνικές δημιουργίες, όπου μέσα από αυτές, αναδεικνύονται τα πάθη του Ποντιακού λαού, διαιωνίζεται η μνήμη τους, ευελπιστώντας στην Ημέρα της Δικαίωσης τους.

Το ρεπορτάζ για τη συμμετοχή της Σοφίας Αμπερίδου στην έκθεση δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα ΕύΞΕΙΝΟΣ ΠΟΝΤΟΣ, στο τεύχος Ιουνίου - Ιουλίου 2021, φύλλο 287 - 288