ΤΟΥ ΘΡΑΣΟΥ ΕΥΤΥΧΙΔΗ

Στις 13 Οκτωβρίου 2021, ένας ακόμη Έλληνας του Πόντου, απελάθηκε ως ανεπιθύμητος από την Τουρκία. Ο τραγουδιστής Αχιλλέας Βασιλειάδης, ένας γνήσιος εκφραστής της ελληνοτουρκικής φιλίας, ένας άνθρωπος που μόνο φίλους είχε στην Τουρκία και ειδικότερα στον Πόντο. Δημιουργείται ένα τεράστιο γιατί; Σε αυτό το γιατί θα προσπαθήσω ν’ απαντήσω.

Καταρχήν προσπάθησα να βρω την περίφημη λίστα. Η Τουρκία δημοσιεύει τέτοιες λίστες στον ιστότοπο της Κρατικής Υπηρεσίας Μετανάστευσης. Η συγκεκριμένη λίστα απουσιάζει.

Προσπάθησα μέσω φίλων να δω αν η λίστα έχει κοινοποιηθεί σε όλες τις αρμόδιες τουρκικές αρχές (αστυνομικά τμήματα κ.λπ.). Επίσης όχι! Η περίφημη λίστα βρίσκεται μόνο στους υπολογιστές της συνοριακής αστυνομίας.

PONTOS.EYTYXIDIS.THRASOS.I.M.AGIOY.PRODROMOY.IMERA.3

Η Ιερά Μονή του Αγίου Ιωάννου Προδρόμου στην Ίμερα

Προσπάθησα να δω αν η λίστα είναι μόνιμη. Επίσης όχι. Φαίνεται δυστυχώς ότι η λίστα συμπληρώνεται διαρκώς από τις τουρκικές αρχές ασφαλείας και περιλαμβάνει όλο και περισσότερους. Κύρια ανθρώπους που επισκέπτονται τακτικά τον Πόντο. Τι κάνουν αυτοί οι περίεργοι Έλληνες που επισκέπτονται τακτικά τον Πόντο; Απλά αγαπούν τον τόπο και τους ανθρώπους του. Τι κάνει ένας Έλληνας που επισκέπτεται τακτικά τον Πόντο; Προσκυνά τα Άγια Χώματα, τη γη των προγόνων του, τρώει, πίνει, χορεύει αλλά και κλαίει επάνω στα χαλάσματα των σπιτιών των παππούδων του, όπου αυτά υπάρχουν. Ούτε με προπαγάνδα ασχολείται, ούτε με διαχωρισμούς, ούτε με πολιτική. Το αντίθετο μάλλον φέρεται με σεβασμό κι αγάπη.

PONTOS.EYTYXIDIS.THRASOS.AGIA.SOFIA.TOIXOGRAFIA.2

Από τις τοιχογραφίες (φρέσκα) της Αγίας Σοφίας Τραπεζούντας

Προσπάθησα να βρω κοινά σημεία μεταξύ των απελαθέντων. Στους μέχρι στιγμής απελαθέντες συμπεριλαμβάνονται, ένας Πρόεδρος Ομοσπονδίας, δύο ερευνήτριες, ένας άνθρωπος που ασχολείται με την παράδοση, ένας εκδότης τοπικής εφημερίδας, ένας τραγουδιστής. Όλοι τους άνθρωποι που είναι φιλικοί προς τον Τουρκικό λαό που πρακτικά δεν ασχολούνται πέραν ενός ίσως με την «πολιτική». Πρακτικά δεν υπάρχουν κοινά σημεία, πέραν ενός. Όλοι τους μιλάνε Ποντιακά.

Τι φοβάται λοιπόν η Τουρκία; Γιατί θεωρεί αυτούς τους ανθρώπους ανεπιθύμητους;

Η Τουρκία για πολλά χρόνια προσπάθησε με κάθε τρόπο να ξεριζώσει τη γλώσσα. Ρούμτσε (Ρωμαίικα) τα λένε στην περιοχή. Προσπάθησε με σκληρό τρόπο να σβήσει τη μνήμη χιλιάδων εξισλαμισθέντων. Κυνήγησε τους κρυπτοχριστιανούς και τα κατάφερε σε μεγάλο βαθμό.

Τα τελευταία χρόνια έχει προχωρήσει ένα βήμα παρακάτω. Παρακολουθούμε μια προσπάθεια ακραίας ισλαμοποίησης της περιοχής. Η επίσημη Τουρκία έχει επιλέξει την «παράδοση» της περιοχής στους άραβες από το Κατάρ. Οι άραβες αγοράζουν μαζικά γη και ιδιοκτησίες στην περιοχή. Η κατάσταση είναι τέτοια που ενοχλούνται και οι ίδιοι μόνιμοι κάτοικοι της περιοχής. Κυκλοφορούν ήδη και σχετικά ανέκδοτα «γέμισε η Τραπεζούντα Νίντζα» που αναφέρεται στις απόλυτα καλυμμένες στα μαύρα αράβισσες και πολλά άλλα.

PONTOS.EYTYXIDIS.THRASOS.IMERA.PINAKIDA.2021.10.1

Όπου υπάρχουν μνημεία, δικά μας μνημεία, τοποθετούνται πινακίδες σε τρεις γλώσσες, τουρκική, αγγλική και αραβική που συνήθως αποκρύπτουν την ελληνική ιστορία του μνημείου. Οι ανακαινίσεις και αποκαταστάσεις, με τον τρόπο που πραγματοποιούνται, αλλάζουν τη φυσιογνωμία των ίδιων των μνημείων. Η πλειοψηφία άλλωστε των εκκλησιών μας έχουν από καιρού μετατραπεί σε τζαμιά. Τελευταία η Αγία Σοφία της Τραπεζούντας που επί πολλά έτη λειτουργούσε ως Μουσείο.

Πηγαίνουν λοιπόν αυτοί οι περίεργοι Έλληνες που μιλάνε την ίδια γλώσσα με τους ντόπιους. Που αμφισβητούν το αφήγημα του κακού Έλληνα εχθρού, που δεν μισούν αλλά αγαπάνε, που έχουν τις ίδιες παραδόσεις, που χορεύουν σαν και μας, που παίζουν και ακούν κεμεντζέ. Δημιουργούνται ερωτήματα σ αυτούς που ξέχασαν. Μήπως τελικά δεν είμαστε αυτό που πιστεύουμε ότι είμαστε;

Εκεί τελικά βρίσκεται το μυστικό. Η Τουρκία τρέμει το ξύπνημα της μνήμης. Φοβάται την αναζήτηση της ταυτότητας από τους ντόπιους. Φοβάται τη φιλία που αναπτύσσεται. Για άλλη μια φορά τρέμει τη σκιά της ιστορίας της.

Και αυτό φυσικά είναι για άλλη μια φορά ένα τεράστιο επαναλαμβανόμενο λάθος πρώτα και κύρια για την ίδια.